teknisk förvaltning i Fagersta och norbergs kommun

NVK logotyp
Norbergs kommuns logotyp
Fagersta kommun logotyp

SÖK PÅ SIDAN

Kontakta norra västmanlands kommunalteknikförbund

Postadress:

Box 2, 737 21 Fagersta

Telefon:

0223-446 00

Fax:

0223-164 30

Öppettider:

08.00-12.00 och 13.00-16.00

Besök oss:

Norbergsvägen 19 
737 21 ­Fagersta

Information till hyresgästen

Bild på kontaktperson felanmälan

Här nedan kan du läsa vilket ansvar du som hyresgäst har när du bor i någon av våra lägenheter samt vilket ansvar vi som hyresgästförvaltare har för att du ska bo tryggt hos oss.

Hyresgästens ansvar

  • Omgående rapportera när fel uppstår i lägenheten. Om hyresgästen vid upprepade tillfällen inte släpper in hantverkare/besiktningsman vid avtalad tid utgår en kostnad om 400 kr. 
  • Rengöra vattenlås och golvbrunn i badrummet.
  • Sköta om ugnsplåtar och galler.
  • Grönsakslådor, hyllor, dörrfack och övrig inredning hålls i ett gott skick under boendetiden.
  • Byta säkringar samt för egen eldragning. NVK ska godkänna komplettering av den fasta elanläggningen samt att installation ska utföras av godkänd fackman, till exempel installation av tvättmaskin.
  • Själv bekosta reparation och utbyte av trasigt polislås. Dock ej i av NVK monterad säkerhetsdörr.
  • Själv bekosta byte av cylinder eller polislås om nycklarna till låsen tappats bort. Hyresgästen ska även bekosta nya nycklar till fastigheten om de förkommit.
  • Bekosta byte av trasigt inre fönsterglas samt underhåll och byte av eventuella persienner.
  • Alltid hålla förrådet låst även om det inte används samt för tillhörande hänglås. 
  • Brandfarlig vätska eller explosiva ämnen får inte förvaras i förrådet. I lägenheten får högst fem liter brandfarlig vätska förvaras.
  • Byta lampor i lägenheten förutom ugns- frys och kylskåpslampor.
  • Rengöra fettfilter och byta kolfilter i köks-, kolfilter och övriga köksfläktar.
  • Telefonjack i lägenheten fungerar. NVK ansvarar för det som är fast monterat.
  • Teckna eget avtal med ComHem för önskade digitala tjänster. I hyran ingår ComHems basutbud gällande TV-kanaler.
  • Vid problem med tjänster gällande bildöverföring, programutbud, bredband, digitala TV-kanaler, interaktiva TV-tjänster och Internetuppkoppling ska ComHem kontaktas.
  • Återmontera borttagen lägenhetsutrustning vid avflyttning. Hyresgästen ansvarar också för att under boendetiden förvara borttagen lägenhetsutrustning på ett betryggande sätt.
  • Omgående kontakta  felanmälan för bekämpning av skadedjur och ohyra. Bekämpning av skadedjur och ohyra är kostnadsfritt och ingår i hyran.

NVK:s ansvar

  • Justera och utföra service av vattenkranar.
  • Rensa stopp i avloppssystem
  • Reparera eller byta spisar, kylskåp och frysar.
  • Felsöka och reparera fast elanläggning. 
  • Reparera och byta trasiga lås. 
  • Tillhandahålla tre nycklar till varje standardlås. 
  • Byta trasigt yttre fönsterglas, tätningslister, filter till vädringsfönster och justering av fönsterbågar. 
  • Värmen i lägenheten uppgår till + 20°C. 
  • Reparera lägenhetsförråd. 
  • Byta ugns- frys- och kylskåpslampor. 
  • Byta filter till spiskåpor installerade av NVK. 
  • Felsöka och reparera hyresgästens tillvalsmaskiner under avtalsperioden.    
  • Felsöka och reparera lägenhetens första telefonjack. Det första jacket är oftast monterat i hallen. 
  • Com Hem ansvarar för att byta trasiga bredband- och multimediauttag. ComHem ansvarar för tjänster som bredband, digitala TV-kanaler, interaktiva TV-tjänster och Internetuppkoppling. 
  • NVK åtgärdar vanliga fel och skador utan extra kostnad. Felen kan ha uppstått genom ålder eller genom naturligt slitage. Om du själv orsakat skadan kallas det onormalt slitage eller skadegörelse och ska därför bekostas av dig själv.

Sidansvarig:

Linda Halldin-Normann

Senast ändrad:

2017-02-22

Scrolla upp